Wiskundeangst bestrijden met wiskundeplezier. Dat kan!

 

Jarenlang heb ik gezocht naar een manier van lesgeven waarbij ik recht kon doen aan alle leerlingen. Zodat ik steun kon geven, maar ook uitdaging kon bieden. Een perfecte les bestaat echter niet. Je kunt natuurlijk streven naar een optimaal resultaat in iedere les, maar perfect voor iedere leerling wordt het nooit. Daar is de dynamiek tussen alle verschillende menselijke factoren simpelweg te ingewikkeld voor. Er bestaat geen trucje dat je steeds weer kunt herhalen. Wat in de ene les werkt voor een bepaalde klas of leerling, kan in een andere les totaal anders uitpakken. Iedereen is uniek en heeft daarom andere manieren van uitleg nodig om de lesstof te begrijpen.

Door de materie begrijpelijk te maken, de leerling het nut van wiskunde in te laten zien, de lesstof en de bijbehorende praktijkoefeningen leuk en uitdagend te maken kun je bij de leerling vanuit zelfvertrouwen  betrokkenheid en enthousiasme ontwikkelen.

Door de lesstof in de wiskundelessen te behandelen op een manier waarop het menselijk brein optimaal leert, kunnen we wiskundeangst en daarmee onnodig onderpresteren bestrijden. De kern van wiskundig denken is een onderzoekende houding waarbij vragen stellen en leren van fouten erg belangrijk is. Het is een uitdaging om gevarieerd en gebalanceerd les te geven, aansluitend bij elk individu. 

Herken je dit?

N

Je wilt je leerlingen graag op een andere manier helpen, maar vind het lastig om het boek los te laten.

N

Je vindt  het lastig om de balans te vinden tussen een goede band en een natuurlijk overwicht op de groep.

N

Je wilt dat leerlingen de schoonheid en het nut van je reken/wiskundelessen leren in gaan zien.

N

Je mist plezier en betrokkenheid, zelfs bij de betere leerlingen.

N

Je merkt dat veel leerlingen weinig vertrouwen hebben in eigen capaciteiten.

N

Je wilt graag spelvormen inzetten in je reken/wiskundelessen, maar je weet niet of de benodigde leerdoelen op die manier wel behaald zullen worden.

Wie is Erik van Haren?

In 2002 behaalde ik mijn Master of Education en sindsdien ben ik wiskundedocent. Er gaat geen dag voorbij dat ik geen plezier beleef aan wiskundeonderwijs en het overbrengen van alle verworven kennis. Het aanleren van wiskundige vaardigheden bij anderen is het voornaamste doel dat ik voor ogen heb. Een doel dat met de stimulatie van zelfontdekking en het ervaren van wiskundeplezier bereikt kan worden.

Wiskunde is een vak waar ik van jongs af aan altijd al erg in geïnteresseerd was. Ik bleek de materie extreem snel en goed te begrijpen en ik daagde mezelf dan ook regelmatig uit om nieuwe inzichten binnen dit vakgebied te verkrijgen. Door te doen en spelenderwijs veel wiskundig na te denken groeide mijn kennis. Middels een groot internationaal netwerk van experts houd ik mezelf op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen in het wiskundeonderwijs en blijf ik mezelf ontwikkelen.

In 2018 richtte ik Mathplay op, vanuit mijn passie voor wiskunde en de wens om dit schoolvak begrijpelijk en plezierig te maken voor iedereen. Met mijn bedrijf Mathplay streef ik ernaar dat het aantal leerlingen dat wiskunde leuk vindt jaarlijks zal groeien, doordat er op een begrijpende manier wordt lesgegeven. Zonder mededocenten uit de sector lukt dit natuurlijk niet. Daarom help ik naast rekencoaches en opvoeders ook graag hen op weg, met de cursus ‘Wiskundeplezier’. Een cursus met toepasbaarheid in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Het is een e-learning traject dat bestaat uit 4 modules van elk 4 lessen, verdeeld over 16 weken. Dit geeft jou de ruimte om de tijd erin te stoppen die jij nodig acht om de kennis voor jezelf begrijpelijk en toepast te maken. Iedere week ontvang je 1 les om mee aan de slag te gaan. De lessen ontvang je telkens in de vorm van een e-book vol nuttige theoretische kennis, bruikbare tips voor praktijktoepassing, inspirerende uitlegvideo’s en gevarieerde opdrachten. 

“Als je een schip wil bouwen, moet je werklui niet opdragen hout te verzamelen, je moet niet het werk verdelen en orders geven. Leer ze in plaats daarvan te verlangen naar de eindeloze zee.”

Wiskundeplezier
het expert-traject dat wiskunde weer leuk maakt

 

In dit traject ‘Wiskundeplezier’ ligt de focus op zowel je eigen groei als dat van jouw leerlingen. Je wordt bewust van de belangrijke factoren die nodig zijn bij een effectief leerproces. Je ontdekt mogelijk blinde vlekken, die jouw prestaties als docent in de weg kunnen staan. Je gaat oefenen met werkvormen en activiteiten, om jouw vaardigheid in de toepassing en je zelfvertrouwen te laten groeien. De groepscoaching met gelijkgestemden vindt plaats in een veilige leeromgeving. Je ontvangt inloggegevens om in te loggen in een afgeschermd gedeelte van de Mathplay website. Laat mij je helpen om te geloven in je eigen kunnen, zodat je met steeds meer positieve energie aan het werk kan gaan.

Onderwerpen die gedurende 16 weken in het traject ‘Wiskundeplezier’ aan bod komen zijn: de Mathplay-methode van lesgeven ten opzichte van het huidige wiskunde onderwijs, de psychologie die het leren bevordert, probleemoplossend denken en  spelenderwijs leren. Per mail ontvang je iedere week 1 les uit 1 module, in de vorm van een e-book met theorie en praktijkopdrachten. In totaal zijn er 4 modules, die allemaal een specifiek onderwerp uitlichten. Na deelnama aan dit traject ontvang je een digitaal deelnamecertificaat. Deze cursus is gevalideerd voor het Lerarenportfolio voor 20 RU. Omdat dit certificaat te ontvangen dien je aan tenminste 3 van de 4 groepscoachingsessies te hebben deelgenomen. Elke module heeft een groepscoachingsgesprek via ZOOM.

Je krijgt een 14 dagen niet goed geld terug garantie. Na het volgen van twee online lessen en één groepscoachingsgesprek kan je er nog voor kiezen om ermee te stoppen als het niets voor jou is. Wanneer je de derde les te start en/of het spellenpakket in ontvangst neemt verloopt de garantie. Dit is de reden dat het spellenpakket in week 3 wordt verstuurd.

Elke week bestaat de les uit:

– theoretische kennis

– uitlegvideo’s

– (inlever)opdrachten maken

Onderzoek doen, enquêtes invullen, lesvoorbereidingen maken en uitvoernen, evalueren, feedback gesprekken voeren en creativiteit komen elke week aan bod. Het programma zit vol heldere uitleg, praktische opdrachten en interessante werkvormen om direct toe te passen in de praktijk.

Voor deelname aan het expert-traject ‘Wiskundeplezier’ betaal je normaal gesproken  €1574,75,-. Nu is dit bedrag afgeprijsd naar €600,-.

BONUS

Een Mathplay spellenpakket t.w.v. € 74,75 cadeau. Dit pakket bevat o.a. de spellen Breken en Delen, QUAD, Sangaku domino, FoldFun en de wondere wereld van Pentomino 

+

De eerste 10 deelnemers ontvangen nog een tweede BONUS: een gratis 1-op-1 coachingsgesprek t.w.v. €300,-.  

Samen onderweg naar een positieve wiskunde flow!

 

Wist je dat je dit bedrag vergoed kan krijgen vanuit het professionaliseringsbudget waar je ieder jaar recht op hebt? Overleg met jou leidinggevende, maar schrijf jezelf wel op tijd in.

Wat levert het expert-traject ‘Wiskundeplezier’ jou op?

Aan het eind van dit traject weet je:

Z
Hoe je door effectiever feedback te geven de autonome motivatie van je leerlingen kan vergroten
Z
Wat je persoonlijke kwaliteiten zijn als leraar en hoe je die kan inzetten
Z
Nog beter wat jouw visie op goed onderwijs is om zo nog effectiever les te kunnen geven
Z
Praktische tools en handvatten in handen voor het omgaan met weerstand en verschillen
Z
Hoe je positieve psychologie kan gebruiken bij het tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van je leerlingen
Z
Welke speltechnieken je in kan zetten om je leerlingen op lange termijn te betrekken bij de lesstof
Z
Hoe je de werkhouding van je leerlingen kan verbeteren, zodat ze verantwoordelijker worden en eigenaarschap gaan nemen voor hun eigen leerproces
Z
Hoe je de oorzaak van piekergedrag en concentratieproblemen bij je leerlingen kan herkennen en voorkomen
Z
Welke specifieke kennis en vaardigheden je kan gebruiken om de rekenontwikkeling van je leerlingen te optimaliseren
Z
Hoe je, met behulp van provocatieve coaching, weerstand kan gebruiken als effectieve tool om beweging te creëren

Vanaf 12 januari 2021 gaan we

16 weken samen knallen

4 modules met 4 lessen

Iedere week komt er 1 les vrij

Onderwerpen:
– de Mathplay-methode van lesgeven ten opzichte van het huidige wiskunde onderwijs
– de psychologie die het leren bevordert
– probleemoplossend denken
– spelenderwijs leren

Theoretische kennis, uitlegvideo’s en (inlever)opdrachten

Onderzoek doen, enquêtes invullen, lesvoorbereidingen maken en uitvoeren, evalueren, feedback gesprekken voeren en creativiteit komen elke week aan bod

Na deelname aan dit traject ontvang je een digitaal deelnamecertificaat

Validatie voor het Lerarenportfolio voor 30 RU. (Hiervoor dien je aan tenminste 3 van de 4 groepscoachingsessies te hebben deelgenomen.)

14 dagen niet goed geld terug garantie

Nu voor de speciale prijs van €600,-, normaal €1200,-.

Voor deze prijs krijg je ook een fantastisch Mathplay spellenpakket t.w.v. €74,75

DE TOTALE WAARDE VAN DIT PAKKET IS €1574,75, NU DUS VOOR €600,-.

DUS WEES ER SNEL BIJ, WANT VOL=VOL. MAAR 20 PLEKKEN BESCHIKBAAR

Dit zeggen anderen:

Martin Winkel

Directeur Stichting Kangoeroe

“Erik van Haren is al ruim 10 jaar lid van de Kangoeroe-opgavencommissie. Sinds twee jaar vervult hij daarnaast ook de rol als secretaris binnen het bestuur. Erik is een intelligente, vriendelijke en bevlogen docent/lid, die zijn werk zeer serieus neemt en zijn steentje in de commissie meer dan gemiddeld bijdraagt. Naast deze werkzaamheden adviseert hij mij/Kangoeroe met zelf verzonnen (grotendeels), educatieve, mooi ontworpen, zeer bruikbare spellen (die we eventueel kunnen inzetten als prijs bij de Kangoeroewedstrijd). Erik is zeer creatief in het bedenken van dit soort spellen. Daarnaast schrijft hij ook interessante stukjes over wiskunde voor de special (een jaarlijkse uitgave van kangoeroe).

Ook zijn enthousiasme is zeer aanstekelijk. Ik moet hem vaak wat afremmen, omdat binnen kangoeroe gewoonweg niet alles mogelijk is.

Erik is ook niet te beroerd om mee te denken met de organisatie van de kangoeroewedstrijd en zal ook niet snel verstek laten gaan als hem gevraagd wordt een handje te helpen (op een beurs meehelpen, bijvoorbeeld).

Al met al is Erik dus een geweldige kracht binnen ons Kangoeroeteam! En ik hoop dat hij dat nog lang blijft.””

Reinout

NOS Radio 1

“Mooi dat leerlingen hierdoor met zoveel plezier en enthousiasme wiskunde leren!”

Willem

Directeur KNBB

“We zijn als KNBB blij met de samenwerking met Erik, die niet alleen weet hoe leuk poolen is, maar ook een expert binnen het vakgebied wiskunde is!”

Miranda Raijmakers

Docent Wiskunde

Erik is altijd op zoek om wiskunde niet alleen leuk maar ook verrassend te maken. Hij doet dit op een intuïtieve en creatieve manier, door spelend te leren.”

Matthijs Driessen

Master Student Operations Management and Logistics

“Tof om te zien dat je hiermee bezig bent, Erik! Ik zag de lol van wiskunde pas in toen ik jou als docent kreeg. Op deze manier kan je vast nog vele anderen enthousiasmeren! 💪”

Corine van de Mortel

Eigenaar Kind & Co Deurne

“Erik is voor mij een zeer inspirerende persoon met zijn slogan ‘alles is wiskunde!’. De materialen hebben wij hier bij Kind & Co uit mogen testen en de kinderen zijn super enthousiast! En de spulletjes zijn nog leerzaam ook!”

Lisan

“Ik wil je nog eens bedanken voor de verrijkende coaching van vorige donderdag. Het was niet alleen een aangenaam gesprek, het was ook enorm leerrijk. Doordat je de juiste vragen stelde kwam ik op antwoorden die ik eigenlijk al heel lang aan het zoeken was. Nu ik erover denk waren ze misschien wel voor de hand liggend, maar ik had ze nooit gezien, had nooit de link gelegd. 

Wat ik zeker meeneem en wat lang nazinderde was het besef dat een leerling willen helpen een goed doel is, maar dat hem blijven bij het handje houden niet altijd in zijn voordeel is. Dat door dat te blijven doen het eigenlijk wel in zijn nadeel kan werken. Dat het meer zin heeft hem de weg te tonen. Hem laten zien wat een lesonderdeel beet hebben, instuderen, inoefenen kan betekenen voor hem. Dankjewel!”

Corina Elkerbout-Meuleman

Leren met Corina, Ondersteuning binnen het onderwijs

“Ik had deze week het voorrecht om door Erik van Haren gecoacht te worden. Zijn expertise zit op het snijvlak van wiskunde en psychologie. Met een paar vragen wist hij mij echt een stap verder te brengen in mijn denkproces. Ik heb het gesprek als heel prettig ervaren en heb echt handvatten gekregen waar ik met mijn leerlingen direct mee verder kan. Ik kan iedere docent die met kinderen werkt aan rekenen en/of wiskunde zo’n gesprek met Erik aanraden.”

Rick Hermanussen

Eigenaar boekking.nl en oudleerling

“Erik’s spellen en workshops zorgen ervoor dat je wiskunde eerder begrijpt en dat je tot de ontdekking komt dat alles wiskunde is. Hij leert je wiskunde in een nieuwe verfrissende stijl.”

Thijn Hermsen

Electrical Engineering Master student TU/e

“Hey Erik, lang niet gesproken! Ik heb je blog van je transformatie als leraar gelezen. Ik vond het mooi en inspirerend als lezer en ik vond het herkenbaar als wiskundeliefhebber. Vooral het deel van ‘trucjes leren’ herkende ik zelfs van het bijles geven. Je was mijn docent in (ik dacht) 2013-2015. Ik heb er serieus al vaker over nagedacht of jij niet misschien de oorzaak bent van de richting die ik ben opgegaan. Je hebt toen bij mij in ieder geval wiskundige intuïtie gekweekt (geen trucjes). Iets waar ik je erg dankbaar voor ben en tot op de dag van vandaag iets aan heb. Het ga je goed Erik!”

Voor deelname aan de De Mathplay cursus ‘Wiskundeplezier’ betaal je normaal gesproken  €1574,75,-. Nu is dit bedrag afgeprijsd naar €600,-.

BONUS

Een Mathplay spellenpakket t.w.v. € 74,75 cadeau. Dit pakket bevat o.a. de spellen Breken en Delen, QUAD, Sangaku domino, FoldFun en de wondere wereld van Pentomino 

+

De eerste 10 deelnemers ontvangen nog een tweede BONUS: een gratis 1-op-1 coachingsgesprek t.w.v. €300,-.  

FAQ

Ik twijfel of deze cursus iets voor mij is

Meld je aan voor een gratis en vrijblijven intakegesprek. Plan deze zelf in via de link:  https://calendly.com/mathplay/30mininfo@mathplay.eu.

 

Kan ik de groepscoaching later terugkijken?
Ja dat is mogelijk. Voor het nascholingscertificaat dien je minimaal 6 van de 8 groepscoaching sessies deel te nemen.
Kan ik opdrachten later inleveren?
In principe kan je tot twee weken na afloop van het traject nog opdrachten inleveren om in aanspraak te komen voor het nascholingscertificaat. In de praktijk blijkt het niet handig wanneer je meer dan twee weken achterloopt, dus probeer bij te blijven.
Wanneer zijn de groepscoaching sessies?
Deze plan ik in overleg met de groep. Waarschijnlijk op maandag, dinsdag of donderdag van 19:00-20:00 uur.
Ik ben docent VO bovenbouw, is dit traject geschikt voor mij?
Jazeker, uitermate zelfs! Dit traject is geschikt voor iedereen die reken/wiskunde doceert van groep 1 tot eindexamen VO
Spring naar toolbar