EEN BLIJ BREIN

Klaar om te genieten van groei?

 – en met meer energie, kracht en zelfvertrouwen jouw ideale versie (leraar/coach) worden?

“Ik verspil mijn tijd aan het werken met activerende werkvormen..”

Herkenbaar?

Je doet je best om leerlingen te motiveren. Te activeren. Soms lukt dat goed en bereik je minstens de halve klas. Maar sommige leerlingen.. die lijken gewoon niet te motiveren. Ze vinden het moeilijk of saai.

Ze geven tegenstrijdige signalen af. De ene keer hoor je: ‘Ik begrijp het niet, kun je het nog een keer uitleggen?’ en de les erna, zeggen ze: ‘Ik snap dit al lang. Dan hoef ik het toch niet te doen?’. Anderen zijn niet betrokken of ongeïnteresseerd.

Je wilt ze enthousiasmeren met leuke werkvormen of spellen. Maar waar haal je de tijd vandaan? Al die variatie in je lessen zou moeten werken, toch?

Dat klopt en het is zonde als je het gevoel hebt dat je tijd ‘verspilt’ met activerende werkvormen of spelletjes. Als je niet weet hoe deze didactische vaardigheden werken en wat de achterliggende gedachte is, dan loop je het risico dat er nooit verandering in komt. Je komt er niet vanzelf achter welke effecten spelenderwijs leren kunnen hebben!

Jezelf laten tegenhouden door ‘geen tijd hebben’ of (nog) niet overtuigde collega’s? Dat is denken in problemen in plaats van in mogelijkheden. Met als resultaat dat je energie steekt in lessen waarin nooit al je leerlingen betrokken zullen zijn. Je blokkeert een blij brein door je eigen mindset.

Zijn jouw leerlingen onzeker en niet betrokken? Los het op met de cursus Wiskundeplezier en maak je leerlingen weer enthousiast voor wiskunde.

Maar niet elke professional worstelt hiermee. Dit is wiskundig denken met een blij brein:

In plaats van het vak saai of moeilijk te maken, zorg jij ervoor dat leerlingen durven, doen en begrijpen! Dat het leuk en activerend is. Je weet dat spelenderwijs leren goed is voor het zelfvertrouwen van de leerling en dat het leidt tot een ‘blij brein’. Het stimuleert verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces.

Motivatie en betrokkenheid in de les zijn belangrijk voor je. Mindset speelt hier een rol in speelt. Je eigen mindset en die van je leerlingen. Zodra je begrijpt hoe je de shift naar een blij brein maakt, voelen leerlingen zich beter begrepen en -misschien nog wel belangrijker- ze hebben meer plezier in de les. En daar krijg jij energie van!

Ik heb een online training ontwikkeld waarin ik mijn jarenlange kennis, ervaring en verdieping in ‘durven, doen en begrijpen’ met je deel. Het doel? Dat jij lessen geeft waar je energie van krijgt en die je leerlingen motiveren en verantwoordelijk maken voor hun eigen leerproces.

“Online verwerkingsmateriaal vol inspiratie. Wij mij aanspreekt is het belang van spel in de lessen. Hierdoor gaan leerlingen zelf nadenken en komen ze tot echt begrip. Het ‘durven, doen, begrijpen’ komt bij elkaar: niet alleen in de wiskundeles, maar in de algehele leerhouding.”

Machteld Peters

Specialist begaafdheid SE/ZOO®

“Erik stimuleert elke keer weer om net wat verder te kijken en daarmee je expertise te vergroten. Mooi om te zien hoe hij didactiek en psychologie met elkaar verbindt.”

 

Corina Elkerbout

Onderwijsbegeleiding, Leren met Corina

Van zuchten en steunen naar betrokkenheid van ALLE leerlingen

Eerlijk is eerlijk, in mijn lespraktijk ging het ook niet vanzelf. Jaren geleden zat ik soms ook met mijn handen in het haar. Leerlingen kwamen zuchtend en ongeïnteresseerd binnen. Ik merkte dat sommige lessen me echt energie kostten.

Ik probeerde weleens een spel uit in de les. Met de hoop dat de leerlingen dat wél leuk zouden vinden. En dat ik zo hun betrokkenheid kon wekken voor mijn vak. Ik praatte er met collega’s over en bij hen was de situatie hetzelfde.

Ik voelde dat het anders kon.

De mindset achter spelenderwijs leren en de leerling zelfvertrouwen geven, leer je niet tijdens je opleiding. Omdat ik toch wilde weten hoe het werkte, ben ik me gaan verdiepen. In de (neuro)psychologie, motivatie, NLP. Ik las eindeloos veel boeken en volgde masterclasses en opleidingen. Toen pas kon ik zelf die shift in mijn mindset maken.

Alles wat ik leerde, testte ik keer op keer in de praktijk. En zo kwam ik bij ‘durven, doen en begrijpen’. Het werd (en is) mijn missie om wiskundeplezier te verspreiden. Omdat ik nu weet hoe dat werkt.

Ik zag mezelf veranderen. En belangrijker nog: ik zag de betrokkenheid van mijn leerlingen toenemen. Ze durven vragen te stellen, ontdekken eigen kwaliteiten, worden enthousiast van de nieuwe aanpak waarmee ze zich steeds verantwoordelijker voelen voor hun eigen leerproces.

Zo kreeg ik weer energie en dat gun ik jou ook.

Wil jij ook een shift maken in je mindset?

En werken aan een blij brein?

Online training EEN BLIJ BREIN

12 SLU voor het Lerarenregister
4 lessen van elk gemiddeld 3 uur

 

In vier modules met praktische oefeningen krijg je de juiste mindset voor spelenderwijs leren en betrokken leerlingen, zodat je energiek kunt lesgeven en de leerlingen verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces. De basis van ‘durven, doen en begrijpen.’ 

Z

Je krijgt inzicht in het begrijpen én overwinnen van angsten

Z

Je weet hoe een groeimindset werkt en leert over positieve psychologie.

Z

Je gaat inzien hoe je motiveert door autonomie ondersteuning.

Z

Je leert de basis van wiskundig denken volgens de Mathplay-methode.

Z

Je gaat het belang van spelenderwijs leren en denkactiviteiten inzien.

Z

Je krijgt video’s, lessen, tools en praktische oefeningen die je direct kunt toepassen.

Z

Ik geef je een half uur één-op-één feedback, tijd om vragen te stellen en je ontvangt het certificaat van deelname.

Nu € 147,-

Werk je in het onderwijs? Dan wordt deze training vergoed!

De training is altijd beschikbaar, zodat je het op je eigen tempo kunt doen.

14 dagen Niet goed? Geld terug!-garantie 

“Erik’s enthousiasme is aanstekelijk. Ik zou bijna wiskunde weer leuk gaan vinden. Door zijn gedegen kennis van de psychologie van het leren, ga ik de komende (thuisonderwijs)periode in met veel meer vertrouwen en handvatten om ervoor te zorgen dat mijn zoon wél gemotiveerd aan het werk kan gaan.” 

Marjan Crabtree

Online Business Architect

“Met zijn enthousiasme, vakinhoudelijke kennis, didactische vaardigheden en creativiteit neemt Erik iedereen mee om zijn idealen als leraar te verwezenlijken. Wij delen de passie om spellen in te zetten in het onderwijs. Spelenderwijs leren is nog nooit zo leuk geweest, zeker met de creatieve inbreng van Erik. Hij motiveert leerlingen, maar ook ouders en andere leraren. Kortom, ik ben fan!”

Alon Nir

Eigenaar Formula Games

Dit zit allemaal bij de online training:

Zijn jouw leerlingen onzeker en niet betrokken? Los het op met de cursus Wiskundeplezier en maak je leerlingen weer enthousiast voor wiskunde.
N

Uniek studiemateriaal

E-books over de achterliggende (neuro)psychologie en de koppeling naar het (wiskunde)onderwijs. Met natuurlijk de theorie van ‘durven, doen en begrijpen’ en heel veel praktische tips en tools!

N

Werkboeken met oefeningen

Werkboeken met daarin de beste oefeningen om een shift te maken in je eigen mindset en die bij je leerlingen. Ook praktische opdrachten die direct toepasbaar zijn vind je hier.

N

1-op-1 coachcall met Dé Wiskundepsycholoog

Aan het eind van de online cursus kun je vragen stellen en krijg je feedback op de opdrachten van Erik van Haren in de één-op-één coachcall van een half uur.

N

Video's met uitleg

In verschillende video’s wordt uitleg gegeven over de theorie en je wordt geïnspireerd in het ontwikkelen van een groeimindset met het aanstekelijke enthousiasme dat typerend is voor Dé Wiskundepsycholoog Erik van Haren.

N

Certificaat

Als je de online training hebt afgerond, krijg je tijdens de 1-op-1 coachcall een certificaat van deelname! De training is bovendien geaccrediteerd voor 12 SLU in het Lerarenregister.

Wat leer je in de training EEN BLIJ BREIN?

De aanpak ‘durven – doen – begrijpen – wiskundeplezier’ leidt jou helemaal door de (neuro)psychologische achtergrond naar praktische toepasbaarheid van spelenderwijs leren.

 

DURVEN

Je gaat aan de slag met wiskundeangst: wat is het? Waar komt het vandaan? Vanuit hier leer je de verandering van mindset. Hoe kun jij zelf die shift maken? En hoe help je anderen daarbij?

 

DOEN

De focus op groei buiten de comfortzone staat centraal, want dit is essentieel bij actief en productief leren op het juiste niveau. Ook leer je in deze module wat effectieve leerstrategieen zijn en welke rol feedback hierin speelt.

 

BEGRIJPEN

Wiskunde is de kunst van het zeker weten, maar wat weet je zeker? Je kunt in elk geval niet weten wat je niet weet. Daarvoor is feedback nodig van anderen. Of nog beter: feedback vanuit jezelf. In deze module ga je aan de slag met valkuilen en motivatie.

 

WISKUNDEPLEZIER

Door positieve psychologie effectief in te zetten, ben je al een stap dichterbij plezier in wiskunde. Met behulp van activerende didactiek (en veel direct toepasbare tips!) kom je erachter dat dit niet moeilijk hoeft te zijn en dat het zeker geen extra tijd kost.

 

Spelenderwijs leren is een ideale manier om alle elementen te activeren. Bij spelen ben je aan de beurt en moet je wel de drempel over (durven) om te proberen. Tijdens het spelen ben je actief betrokken (doen). En de wilskracht om te winnen of te verbeteren (begrijpen), wordt automatisch aangewakkerd.

Vond je het niks?

100% geld terug-garantie binnen 14 dagen!

Praktisch: zo werkt de training

N

De online training ‘Een blij brein’ bestaat uit vier modules die elk gemiddeld 3 uur duren.

N

Elke week krijg je een lesmodule toegestuurd per mail. Je kunt er die week mee aan de slag, maar de module blijft sowieso een maand toegankelijk!

N

Je kunt de training op je eigen tempo volgen. Elke module blijft een maand beschikbaar en er is geen specifieke start- of einddatum.

N

De training is goed voor 12 SLU in het Lerarenregister.

N

Als je alle opdrachten hebt gemaakt, kun je zelf een coachcall plannen met Dé Wiskundepsycholoog, Erik van Haren. Het moment om vragen te stellen, feedback te krijgen én het certificaat in ontvangst te nemen!

N

Je volgt de training in een veilige online learning omgeving.

N

Elke module bestaat uit videomateriaal en e-books met theorie, inspiratie, tips en opdrachten en oefeningen in aparte werkboeken.

N

Volg je de training als docent? Dan kun je deze laten vergoeden vanuit het professionaliseringsbudget waar elke leraar recht op heeft.

N

Er is een ‘niet goed? geld terug’-garantie van 14 dagen.

“Erik van Haren heeft mij geïnspireerd met zijn enthousiasme voor wiskunde en voor de mens achter het rekenprobleem. Door nóg beter te kijken naar het kind in combinatie met de elementen ‘durven, doen en begrijpen’ kan ik specifieker maatwerk bieden. Leerzaam en inspirerend!”

Corina Elkerbout

Onderwijsbegeleiding, Leren met Corina

“Niet alleen laat het je op een andere manier kijken naar je leerlingen, het leerde mij ook op een andere manier naar mezelf kijken. Erik brengt dit professioneel en met heel veel enthousiasme en kennis. Een aanrader!”

Sandra Steenbakkers

Leerkracht, Kindcentrum De Matrix

Zijn jouw leerlingen onzeker en niet betrokken? Los het op met de cursus Wiskundeplezier en maak je leerlingen weer enthousiast voor wiskunde.

Over Erik van Haren?

 

Erik, de ‘wiskundepsycholoog’ (@erik.van.haren), hielp al honderden docenten aan meer wiskundeplezier, energieke lessen en wiskunde- en rekenvaardige leerlingen.

Dat doet hij met de online academy en masterclasses van zijn bedrijf Mathplay, zijn zelfontwikkelde spellen en de inspiratievlogs op social media. Ook staat Erik nog steeds zelf voor de klas en geeft hij al tien jaar leiding aan de sectie Wiskunde.

De missie van Erik is duidelijk: zoveel mogelijk wiskundeplezier verspreiden!

Veelgestelde vragen

Is deze online training iets voor mij?

Deze cursus is natuurlijk geschikt voor docenten in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het MBO, maar ook voor anderen! Het traject is onder andere van toegevoegde waarde voor mentoren en coaches in het onderwijs, orthopedagogen, jeugdhulpverleners of studenten. Je krijgt veel nieuwe inzichten over de werking van het brein, leren-leren, motivatie en nog veel meer.

Hoeveel kost de training?

Deelname aan de training kost € 147,-. Werk je in het onderwijs? Dan kan je dit vergoed krijgen. Ben je een student? Met je studentnummer kun je korting krijgen, het programma is dan € 47,-.

Moet ik deze online training zelf betalen of doet mijn school/werkgever dat?

Dat mag je zelf kiezen. Je kunt de cursuskosten opgeven als scholing. Je hebt namelijk elk jaar recht op een budget voor professionalisering! Overleg dit met je leidinggevende.

Kan ik de uren van de online training schrijven als professionaliseringsuren?

Jazeker, de cursus is goed voor maar liefst 8 SLU en gevalideerd om op te geven voor het Lerarenregister.

Wanneer is de online training beschikbaar?

De online training is vanaf het moment van lancering (8 maart 2021) altijd beschikbaar. Je kunt deze training dus op je eigen tempo volgen en elke module blijft een maand na ontvangst toegankelijk.

Hoe ontvang en volg ik de online training en materialen (e-books, video's, opdrachten)?

Je ontvangt elke week een nieuwe module per mail. Vanuit hier krijg je toegang tot een veilige online learning omgeving waar je de materialen vindt. De opdrachten lever je in via mijnschrift.nl en de 1-op-1 coachcall kun je zelf plannen.

 

Hoelang heb ik toegang tot de online training?

Elke module blijft een maand na ontvangst beschikbaar. Je ontvangt elke week een nieuwe module, dus als het een keer niet uitkomt, heb je de rest van de maand om hem af te maken.

 

Hoelang ben ik gemiddeld per week kwijt aan deze cursus?

Dat heeft deels te maken met je eigen tempo, maar gemiddeld besteden cursisten 3 uur aan elke module. In totaal is dat dus 12 uur. Het bekijken van de video’s, maken van de opdrachten en lezen van de e-books is daarbij inbegrepen.

 

Zijn er ook bijeenkomsten op locatie?

Er zijn geen bijeenkomsten op locatie. Het is een online cursus, want er zijn cursisten door heel Nederland op veel verschillende scholen. Bovendien is dat i.v.m. Covid-19 niet te organiseren.

 

Wat als ik de cursus niks vind?

Dan kun je binnen 14 dagen je geld terugvragen.

 

Hoe plan ik de één-op-één coachcall met Erik van Haren in?

Via een link in je mail kun je de coachcall naar eigen beschikbaarheid online plannen in een agendasysteem.

 

Moet ik de cursus perse op school volgen?

Nee, je mag dat lekker zelf weten! Je kunt de cursus overal ter wereld volgen, als je maar een online device (laptop, telefoon, tablet) hebt en over toegang tot het internet beschikt.

 

Nu voor € 147,-

Zijn jouw leerlingen onzeker en niet betrokken? Los het op met de cursus Wiskundeplezier en maak je leerlingen weer enthousiast voor wiskunde.